środa, 15 czerwca 2011

Nie samym szyciem zyje czlowiek - swojski chleb


Upiekłam swój pierwszy w życiu zdrowy chleb i podaję poniżej przepis wraz z kursem obrazkowym ;-)
Na początek, 3 dni przed pieczeniem chleba musimy zrobić zakwas żytni :
I dzień - 50/50, czyli pół szklanki wody, pół szklanki mąki żytniej,
II dzień podobnie i wszystko razem wymieszać
III dzień tak samo jak w poprzednich dniach
IV dzień pieczemy chleb
nasz zakwas będzie wygladał w ten sposób :



Będziemy potrzebowali jego ok 1 L, do tego również 1/4 kostki drożdży, które zasypujemy łyżeczką cukru i odstawiamy do wyrośnięcia,(czyli aż całkowicie się rozpuszczą)




Będziemy potrzebowali 3 rodzaje mąki, każdej po ok pół kg :


do tego również 2 płaskie łyżki soli, oraz ziarna, po garści słonecznika oraz sezamu naturalnego :


wszystko razem ugniatamy, żeby wyszła konsystencja ciasta, ktora będzie odchodziła od ścianek miski :




W przepisie miałam podane, że wklada się do blaszki, ale ja z moim chlebem poczekałam jeszcze 4 godz, postawiłam go w ciepłym miejscu i pięknie wyrósł i dopiero wtedy wkładałam do foremek wysmarowanych masłem, posypanych ziarenkami i mąką :



foremki keksówki wykłada się do połowy ciastem :



Wstawiamy go do piekarnika nagrzanego do 200 stopni, po czym zmiejszamy ciepło do 180 stopni i tak pieczemy ok 1 godz. Po upieczeniu wyglada tak, a jeszcze lepiej smakuje :-)




Polecam z maslem oselkowym i pomidorem, pycha!!!
Smacznego :-)

2 komentarze:

  1. Chlebek wygląda bardzo kusząco :)
    Ps.wysłałam Ci @ odnośnie tildy:)

    OdpowiedzUsuń
  2. wow ale on smakowicie wygląda! już sobie wyobrażam jak zniewalająco musiało pachnieć w Twoim domu po upieczeniu, i ta chrupiąca skórka... no to się zrobiłam głodna, a tu świeżego chlebka w domu brak... :)

    OdpowiedzUsuń